Abarth: Obrodenie ikony

Fanúšikom rýchlych áut ktoré chytia za srdce netreba značku Abarth asi nijako obšírne predstavovať. Autá so škorpiónom v znaku sú už navždy synonymom pre výkonné vozy s dušou, ktoré v šoféroch prebúdzajú neodolateľnú túžbu víťaziť a prekonávať seba samých. Abarth, to sú slávne pretekárske a športové automobily, ktoré sa zúčastňovali tých najprestížnejších pretekov a ktoré oslovujú predovšetkým temperamentných šoférov so súťaživým duchom, ktorých okrem športového nadšenia spája vášen pre technológie a inovácie.

Fascinujúci príbeh plný pretekania vášnivého a talentovaného pretekára a technického génia Carla Abartha sa začal písať už v 20. rokoch 20. storočia a týkal sa predovšetkým motocyklov. Prvá automobilová firma nesúca jeho meno a škorpióna v znaku vznikla až v roku 1949. Dlhé roky sa okrem výroby vlastných športových áut, ako napríklad prvých modelov 204 a 205, firma venovala produkcii príslušenstva a dielov, ktoré by sme dnes s pokojným svedomím mohli označiť ako „tuningové“.

V roku 1952 začala dlhoročná spolupráca Abarthu s automobilkou Fiat, ktorá vyústila až do prevzatia celej firmy Fiatom v roku 1971. Abarth sa v podstate stal jeho pretekárskou divíziou. To ale trvalo len do roku 1981, kedy Abarth prestal ako samostatná firma existovať. Označienie Abarth nieslo len niekoľko špeciálnych modelov a sláva Abarthu začala vädnúť. Všetko sa ale zmenilo k obrovskej radosti všetkých fanúšikov Škorpióna v roku 2007.

Znovuzrodenie legendárnej značky bol úžasný ťah skupiny Fiat, ktorý zanechá trvalú stopu nielen na asfalte. Po 26 rokoch sa značka Abarth začala znova budovať, a to na skvelých základoch zakorenených v mnohoročnej tradícii. Na rallye trate sa dostal úžasne upravený Fiat Grande Punto. Abarth tak prenáša slávnu históriu do súčasných cestných modelov, ktoré majú častokrát právo si okamžite nárokovať status modernej klasiky. Môžeme sem zaradiť napríklad modely 595 a 595 Pista, ktoré sú postavené na báze Fiatu 500. Prinášajú však množstvo úprav, no ich najvýraznejším prvkom je jednoznačne motor s výkonom 145, resp. 160 koní. Ešte extrémnejší je ale model Abarth 695, ktorý zo svojho motora vydoluje 190 koní. Pomer výkonu a hmotnosti je tak úžasných 5,2 kg/k, a keď prirátame rôzne ďalšie výkonnostné úpravy, ako napríklad výfuk Akrapovic či špeciálny brzdový systém, zábava na ceste je zaručená.

Keď Fiat začal vyrábať nový model 124 Spider, novú generáciu legendárneho Fiatu 124 Sport Spider z rokov 1966-1980, Abarth nemohol ostať bokom. Toto nádherne tvarované auto si jednoducho zaslúži trocha výkonnostného dopingu. V zatiaľ vrcholovej verzii Abarth 124 Spider Scorpione posiela jeho prepĺňaný motor Multiair na zadnú nápravu 170 koní. Motoru sekunduje brzdový systém Brembo, či tlmiče Bilstein pre skutočne športový zážitok s vetrom vo vlasoch.

Samozrejme, Abarth nadviazal aj na svoju pretekársku históriu. Okrem šampionátu Abarth Classic Selenia Cup, v ktorom sa súťaží na upravených modeloch Abarth 595, sa na scénu vracia po 41 rokoch aj legenda v podobe nového Abarthu 124 Rally. Motory Abarth sú taktiež srdcom monopostov Formule F4, ktorá vychováva nádejné talenty pre prestížne okruhové súťaže.

Vyberte si svoju modernú klasiku a staňte sa súčasťou príbehu Abarth!